vrijdag 20 maart 2015

Nog een olifantje, en wel een hele lieve

In het blad 'Wij, jonge ouders' zag mijn schoonzus een gehaakt olifantje staan dat ze erg leuk vond. Ze vroeg of ik hem wilde maken voor mijn nichtje en zei dat zij op zoek zou gaan naar het patroon. Ze is via Facebook gaan zoeken en heeft meerdere personen naar het patroon gevraagd. Ik heb zelf nog via internet gezocht en ook daar rondgekeken of iemand me van het patroon kon voorzien, maar helaas, nergens een patroon te krijgen.

Toch heb ik toegezegd dat ik hem wilde maken, mede omdat ik wel van een uitdaging houd, en de wol heb ik al direct op de Kreadoebeurs ingeslagen (ik dacht voldoende, maar dat bleek achteraf een bol te weinig te zijn). M'n schoonzus heeft me voorzien van alle foto's die ze kon vinden (voorkant en zijkant, zodat ik een idee had hoe hij eruit moet zien) en afgelopen weekend ben ik begonnen. (Dit is zo'n project waarvan ik vooraf altijd denk dat er veel tijd in gaat zitten, omdat ik het zelf moet gaan bedenken en geen patroon kan volgen, dus dat stel ik uit tot ik geen deadlines meer heb).

Met pen en papier, een haaknaald en het garen in de aanslag ben ik aan de slag gegaan. Eerst een flink stuk haken (soms weer uithalen omdat de kleur of het aantal niet is zoals ik wil) en dan opschrijven wat ik gedaan heb. (Dat laatste vind ik op dat moment nooit zo nodig, want ik weet heus wel wat ik gedaan heb, maar achteraf ben ik blij dat ik het opgeschreven heb, mocht ik er ooit nog een willen maken of heeft iemand anders het patroon nodig.) Het opschrijven probeer ik zo kort en bondig mogelijk te doen, want het houdt zo op van wat ik echt wil doen, haken... maar het is minstens net zo belangrijk. Plus, als je het een paar keer gedaan hebt (het opschrijven), wordt het steeds makkelijker.

Ik heb dus doorgehaakt tot mijn muntgroen op was. Op dat moment was het lijfje en vier pootjes af en had ik al een begin gemaakt met het kopje. Ook was ik al begonnen met een oortje, maar ook daar had ik munt voor nodig, dus ook dat moest wachten tot mijn bestelling binnenkwam met nieuwe materialen.

Wel heb ik inmiddels het patroon zo goed als volledig uitgeschreven. In de versie waarbij ik ook daadwerkelijk aan het haken ben, schrijf ik alleen maar cijfers, maar dat is natuurlijk voor een ander niet duidelijk. Tevens heb ik een idee uitgeschreven hoe de rest van het kopje gaat worden, maar dit is enkel op papier mijn verwachting. Of dat ook echt gaat lukken weet ik nog niet.

Inmiddels heb ik wel het laatste bolletje wol ontvangen, dus hopelijk krijg ik hem dit weekend nog af.
Zodra hij af is, zal ik uiteraard het resultaat plaatsen.

Groetjes, Imke

2 opmerkingen:

  1. Hoi Imke,
    Wat is hij goed gelukt!
    Ik zou herberg op prijs stellen als je het patroon zou willen delen.
    Ik ben al heel lang op zoek en het lukt me niet zelf :(
    Graag hoor ik van u,
    Mvg Kim spittel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kim,

      Bedankt. Ik ben ook erg blij met het resultaat. Helemaal als ik mijn nichtje ermee zie knuffelen. Ik heb zojuist het patroon geplaatst. Veel plezier met haken en als je vragen hebt, dan hoor ik het wel.

      Groetjes, Imke

      Verwijderen