zondag 14 december 2014

Jip

Het is me dan eindelijk toch gelukt! Jip het aapje is af. Met de banaan trots in zijn armen zit hij op de bank, te wachten tot hij naar zijn nieuwe eigenaar mag (maar die is pas volgende week jarig en weet nog niet dat Jip klaar is, dus hij moet nog even wachten).

Ik heb de rare gewoonte om nog even van nieuwe knuffels te genieten door ze, zodra ze helemaal af zijn, op de bank te laten zitten (of liggen, afhankelijk van de knuffel). Op die manier word ik telkens herinnerd aan mijn creaties en kan ik ze allemaal nog eens goed bekijken en vooral trots zijn op wat ik met mijn eigen handen gemaakt heb. Zodra zo'n beestje af is word ik weer geïnspireerd en gemotiveerd om iets nieuws te maken....

Verder ben ik begonnen met een colsjaal voor mijn schoonzus. Als ik een opdracht krijg begin ik ook gelijk dezelfde dag (mits ik alles in huis heb natuurlijk) en binnen een dag had ik hem af (lees: inclusief weggewerkte draadjes, exclusief label). Toen ik hem echter zelf om deed om hem te passen kwam ik er pas achter dat hij veel te lang en te smal was. Ik had hem tijdens het opzetten gemeten en hij voldeed perfect aan de eis, waar we een andere colsjaal voor hadden opgemeten. Wanneer er echter verder gegaan wordt met haken, wordt de sjaal zwaarder en langer door de hoeveelheid wol die erin verwerkt zit. Hij was dus ruim 10 cm te lang en 7 cm te smal, waardoor hij niet deed wat hij zou moeten doen, namelijk de hals bedekken. Dan maar weer uithalen en opnieuw beginnen.

De sjaal veranderde weer terug in 9 mooie bolletjes en ik begon weer van vooraf aan. Ik heb 30 steken geminderd (ongeveer 15 cm) en heb de sjaal opgemeten toen hij bijna klaar was. Hij was nu precies zo lang als we hem wilde hebben (de 5 cm die ik tekort had zijn door het gewicht en de verwerking vanzelf erbij gekomen). Nu is het enige nadeel nog dat ik van één van de drie kleuren te weinig in huis heb en dus pas verder kan als ik die kleur heb. Maar ik heb de sjaal gepast en hij is al perfect qua lengte, alleen nog te smal. Wachten dus tot ik de nieuwe wol gekocht heb. Maar dat doe ik natuurlijk zo snel mogelijk!

Groetjes, Imke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten